نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

«کشت‌پارک» مشهد اقدامی ابتکاری در کشور است

  • کد خبر: ۶۶۳۸۹
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
«کشت‌پارک» مشهد اقدامی ابتکاری در کشور است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه‌هایی مانند رود‌پارک، کوه‌پارک و کشت‌پارک از منظر اجتماعی تأثیر فراوانی بر تقویت روحیه جمعی و گذران اوقات شهروندان در کنار یکدیگر دارد؛
به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های رودپارک و کشت‌پارک چهل‌بازه ظرفیت اجتماعی و زیست‌محیطی مشهد را ارتقا خواهد داد، گفت: پروژه‌هایی مانند رود‌پارک، کوه‌پارک و کشت‌پارک از منظر اجتماعی تأثیر فراوانی بر تقویت روحیه جمعی و گذران اوقات شهروندان در کنار یکدیگر دارد؛ علاوه بر این پروژه کشت‌پارک در نوع خود در کشور اقدامی بی‌نظیر و مبتکرانه قلمداد می‌شود.

محمدرضا حیدری در جریان بازدید جمعی از اعضای شورای شهر از ۲ پروژه بزرگ رودپارک و کشت‌پارک در بزرگ‌راه امام علی (ع) و محدوده کال چهل‌بازه با اشاره به اینکه کال چهل‌بازه در بستر یک رودخانه سنتی و قدیمی می‌تواند از لحاظ اجتماعی و زیست‌محیطی برای شهر بسیار مفید باشد، گفت: برای بیشتر مشهدی‌ها که سابقه زندگی کم و زیادی در این شهر دارند جای سؤال بود که فضای بسیار مناسب چهل‌بازه که دارای موقعیت ارزشمند شهر مشهد است چرا رها شده است.

وی ادامه داد: در شورای پنجم با این‌نگاه و رویکرد استفاده از این‌فضا به نفع شهر و شهروندان حرکت کردیم و به همت شهرداری پروژه‌های رود‌پارک و کشت‌پارک چهل‌بازه کلید خورد. در‌این‌باره همراهی و همکاری دستگاه قضایی و مالکان نقش بسزایی داشت و اکنون این‌پارک در مسیر ییلاقات طرقبه‌شاندیز می‌تواند جاذبه بالای تفریحی و گردشگری ایجاد کند.

رئیس شورای شهر مشهد اعتباری را که برای فاز اول این‌پروژه پیش‌بینی شده است حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: فاز اول پروژه رودپارک به وسعت ۲۴ هکتار پیش‌بینی شده است که بخش اول تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. نکته مهم آن است که آب مورد نیاز برای این‌پارک از منابع پایدار تأمین می‌شود.
حیدری ادامه داد: پروژه کشت‌پارک هم که اولین تجربه ایجاد پارک کشاورزی در کشور با نظارت علمی و اجرایی دانشگاه فردوسی است، توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید که برای این‌پروژه نیز ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اثرات اجتماعی و اقتصادی این ۲ پروژه گفت: شهرداری‌های شهر‌های مختلف کشور، به‌ویژه کلان‌شهرها، با بهره‌برداری از کشت‌پارک چهل‌بازه و کشت‌پارک ۷۳ هکتاری شهرک شهید رجایی می‌توانند برای الگوبرداری از این‌پارک‌ها اقدام کنند. در کشت‌پارک توجه به کشت سالم و ارگانیک بدون استفاده از محصولات شیمیایی، توجه به سیاست‌های امنیت غذایی با کشت محصولات و مشارکت گروه‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در این‌پروژه هدف‌گذاری شده است و می‌تواند از منظر اجتماعی یک گام منحصر به‌فرد برای تقویت سرمایه اجتماعی شهر باشد.


کشت‌پارک تا خرداد‌ماه افتتاح می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد هم در حاشیه این‌بازدید از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی کشت‌پارک در حاشیه مسیل چهل‌بازه مشهد خبر داد و گفت: پروژه کشت‌پارک از سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۱۷۷۰ میلیارد ریال در فضایی به وسعت بیش از ۲۳ هکتار آغاز شد و هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در حال
اجراست.

مهدی یعقوبی افزود: در این‌بوستان منحصربه‌فرد، حدود ۲ هکتار فضا به موضوع کشاورزی اختصاص یافته و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، حدود ۵۰۰ قطعه زمین کشاورزی با ابعاد مختلف در نظر گرفته شده و قرار است این‌قطعات پس از تکمیل این‌پروژه و براساس ضوابط و شرایط خاصی که اطلاع‌رسانی خواهد شد، در اختیار شهروندان علاقه‌مند قرار گیرد.
معاون شهردار مشهد خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، فاز اول این‌بوستان کشاورزی شهری ایران تا پایان خردادماه امسال آماده بهره‌برداری خواهد بود.


شهردار مشهد خبر داد

جریان رودخانه همیشگی در رودپارک تا یک ماه آینده

شهردار مشهد گفت: در پروژه رودپارک قرار است رود‌خانه دائمی ایجاد شود و این اتفاق تا یک‌ماه آینده رخ خواهد داد. محمدرضا کلائی در پیامی اینستاگرامی نوشت: «پروژه رودپارک از اون مدل پروژه‌هاییه که با اجرایی‌شدنش، می‌تونیم به قول معروف با یک تیر به چندتا هدف بزنیم؛ در وهله اول جذابیت و زیبایی پروژه است».
وی افزود: «موضوع بعدی که با اجرایی‌شدن رودپارک برای مشهد اتفاق می‌افته، کمک به زیباترشدن سیمای شهریه.»

کلائی ادامه داد: «این رو هم باید عرض کنم که در مسیر حاشیه‌ای رودپارک هم فضای دوچرخه‌سواری هست و هم فضای پیاده‌روی و رینگ‌سلامت که مسیر چهارکیلومتریه و می‌تونه به یکی از بهترین موقعیت‌های پیاده‌روی شهر تبدیل بشه. در ادامه پروژه چهل‌بازه که سال‌ها پیش اجرایی شده، فاز اول پروژه رودپارک رو امید به خدا در یک ماه آینده حدفاصل بولوار نمایشگاه تا بولوار دندانپزشکان در دسترس همشهریان عزیز قرار می‌دیم.» او گفت: «پروژه رودپارک جزو پروژه‌هاییه که در مسیر «مشهدیک‌الگو» می‌تونه تعریف بشه».
 
کلائی در پایان نوشت: «اقداماتمون در ۳ سال گذشته در جداسازی شبکه آب شرب از آب خام و ساخت تصفیه‌خانه مدرن چهل‌بازه این امکان رو برامون ایجاد کرده تا با دغدغه‌های کمتری پروژه‌هایی از جنس رودپارک رو در شهر اجرا کنیم و از هدررفت حجم عظیمی از منابع آبی شهر به نفع نشاط و سرزندگی شهر و شهروندانمون جلوگیری کنیم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->